Δραστηριότητες

 

Η ΑΡΧΗ ΤΟΝ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ - Tuesday, February 16, 2010

Η…. “ΑΡΧΗ”

 Η ανάγκη του αμερικανικού στρατού για ένα ελαφρύ όχημα παντός εδάφους γενικής χρήσεως (που στην ουσία θα αντικαθιστούσε το άλογο στις μεταφορές ), οδήγησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες BANTAM , FORD και WILLYS OVER-LAND στον σχεδιασμό του “φορτηγού γενικής χρήσεως, ¼ τόνου , 4x4” σύμφωνα με την γενική προδιαγραφή του στρατού.

                   Από αριστερά : Bantam BRC-60 , Willys MAκαι Ford GP σε δοκιμές το 1941.

BANTAΜ

 Το καλοκαίρι του 1940, ο KarlK. Probst (1883-1963), ως προσωρινός αρχιμηχανικός της American Bantam Car Company , σχεδίασε ένα μικρό για πολλές χρήσεις, παντός εδάφους αυτοκίνητο. Το πρωτότυπο της Bantamκατασκευάστηκε εντός της εντυπωσιακά μικρής χρονικής περιόδου των 49 ημερών και παραδόθηκε για δοκιμές το Σεπτέμβριο του 1940.
H American Bantam Car Company στο Butler της Pennsylvania, μετά από την παραγωγή του πρωτότυπου, έλαβε παραγγελία για δοκιμαστική σειρά 70 οχημάτων (τα πρώτα “τζιπ” στην ιστορία της αυτοκίνησης).

Αυτά είχαν ενσωματώσει διάφορες βελτιώσεις πάνω στο αρχικό σχέδιο και οκτώ από αυτά είχαν ως χαρακτηριστικό την τετραδιεύθυνση. Άλλα δύο κατασκευάστηκαν για την Καναδική κυβέρνηση. Ένα από αυτά τα οχήματα “προπαραγωγής” έχει “επιζήσει”.

Μετά από την αξιολόγηση των 70 μονάδων, άλλα 1500 παραγγέλθηκαν τον Μάρτιο του 1941 [Model(πρότυπο) BRC]. Αυτά τέθηκαν σε υπηρεσία και η απόδοσή τους συγκρίθηκε με τα ισοδύναμα πρότυπα που παράχθηκαν από την Ford και την Willys. Περίπου 1000 Bantams BRC τελικά δόθηκαν στον Βρετανικό στρατό, και το μεγαλύτερο μέρος των υπολοίπων πηγαίνει στους Ρώσους, οι οποίοι, στα τέλη του 1941, έκαναν και άλλη παραγγελία. Συνολικά κατασκευάστηκαν 2675 Bantam BRC.

Η Bantam έχασε το δικαίωμα της παραγωγής από την Willys Overland, η παραγωγή διακόπηκε και η επιχείρηση άρχισε να παράγει ρυμουλκούμενα και άλλον εξοπλισμό.

                                                                                                    FORD

Η Ford Motor Companyστο Dearborn του Michiganπαρήγαγε ένα πρωτότυπο ¼ τόνων 4X4 το φθινόπωρο του 1940.Με το παρατσούκλι "Pygmy" (πυγμαίος), παραδόθηκε στο στρατόπεδο Holabird στις 23 Νοεμβρίου, 1940(Υπάρχει ακόμα).

Όπως η Bantamκαι η Willys OverlandFordυπέγραψε συμβόλαιο για την παραγωγή 1500 οχημάτων [Model (πρότυπο) GP]. Στα τέλη του τις 1941 με συμπληρωματικό συμβόλαιο παρήγαγε ακόμα 1000, τα 50 με τετραδιεύθυνση, όπως και 1150 για την αποστολή στις συμμαχικές δυνάμεις (αμυντική ενίσχυση). Κατασκευάστηκαν συνολικά  3.700  FORD GP κατά την διάρκεια του 1941.

Το σχέδιο της Willys, εντούτοις, αποδείχτηκε καλύτερο και παρήχθη από κοινού (GPW)και ξεπέρασε τις   277.896 μονάδες κατά τη διάρκεια 1942-1945.

Η Ford κατασκεύασε την αμφίβια έκδοση, Model (πρότυπο ) GPAκαικατασκευάστηκαν 12.778 μονάδες κατά τα έτη 1942-1943.

                                                                                                      WILLYS

Η Willys-Overland Motors Incorporated στο Toledoτου Ohio , κατασκεύασε ένα πρωτότυπο ταυτόχρονα με τη Ford και το παρέδωσε στις 11 Νοεμβρίου 1940. Το "Quad"(τετράγωνο) ήταν υπέρβαρο, λόγω του ότι σχεδιάστηκε γύρω από μία υπάρχουσα βαριά μηχανή της Willys.

Η άφθονη δύναμη της μηχανής, εντούτοις, έκανε το "Quad" δημοφιλέστερο μεταξύ των τριών εισερχόμενων οχημάτων και 1500 μονάδες παραγγέλθηκαν , με τις απαραίτητες διορθώσεις [Model (πρότυπο) ΜΑ] για περαιτέρω αξιολόγηση .αργότερα ακολούθησαν άλλα 50, κάποια από αυτά με τετραδιεύθυνση. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.550 Willys ΜΑ το 1941

Με τις πρόσθετες βελτιώσεις και τις τροποποιήσεις, το όχημα της Willysέγινε το “στάνταρ” , για τον τύπο όχημα, [Model (πρότυπο) MB].

Η πρώτη σύμβαση ήταν για 16,000 μονάδες. Συνολική παραγωγή των ΜΒ ,ήταν 359.850 μονάδες (100.025 ΜΒ early production τα έτη 1941-1942 και 259.825 ΜΒ τα έτη 1942-1945)

Ένα από τα διαφορά “παρατσούκλια”( nickname) για τα ¼ τόνου 4x4 οχήματα, ήταν και το όνομα "JEEP". Δείχνοντας κάτι πολυσύνθετο παρέμεινε ως τις μέρες μας , αντικαθιστώντας όλα τα άλλα. Όταν τελείωσε ο πόλεμος, η Willis Overland   αμέσως εισήγαγε στην αγορά ένα πολιτικό μοντέλο το CJ2A . Η επιχείρηση είχε καταφέρει ήδη να αποκτήσει το δικαίωμα χρήσης του ονόματος JEEP, ως εμπορικό σήμα. Tελικά πρακτικά, δεν κατόρθωσαν ποτέ να έχουν την “αποκλειστικότητα” του ονόματος (το όνομα είχε γίνει δημοφιλές και καθιερώθηκε ως γενικό όνομα για όλα τα οχήματα του τύπου αυτού). Όμως κύριο αποτέλεσμα αυτών, ήταν, ότι κανένας άλλος κατασκευαστής δεν θα μπορούσε επίσημα να καλέσει το όχημά του, JEEP.
Μετά τη λήξη του πολέμου και άλλες εταιρίες ανά τον κόσμο κατασκεύασαν αυτοκίνητα αυτού του τύπου (ROVER, TOYOTA, SUZUKI, MITSUBISHI κ.λ.π.) και η εξέλιξη των οχημάτων αυτού του τύπου συνεχίζεται μέχρι τις μέρες μας. Στην Γαλλία κατασκευάστηκε το Hotchkiss M-201 (1955-1966) πιστή αντιγραφή του Willys MB και στην Ινδία μετά από άδεια της Kaiser Jeep Corporation από το 1964 η Mahindra κατασκευάζει ακόμη τα “θρυλικά” “Willys” .

 ΣΗΜΕΙΩΣΗ:Το όνομα JEEP δηλώθηκε ως εμπορικό σήμα της JEEP Corporation ,θυγατρική της American Motors και το πιθανότερο είναι να προέρχεται από την παράφραση του ονόματος του μοντέλου GP(τζί-πί) (General Purpose) της FORD, το οποίο κατέληξε να προφέρεται μεταξύ των στρατιωτών ως..... “τζίπ” .